Photoshop és ami mögötte van I.

rgbSziasztok! Nem tudom, hogy ti hogy vagytok vele, de én mindig szeretem tudni, hogy mit csinálok és nincs másképp ez a photoshoppal sem. Nem szeretem csak húzogatni az egeret a szűrőgalériában amíg el nem érem a nekem tetsző hatást.  Meg nem utolsó sorban időt is lehet vele spórolni ha nem csak találgatok, hanem tudom is, hogy az adott dolgok mit jelentenek és mit is állítunk vele igazán. Ezért úgy gondoltam, hogy azt a pár dolgot, amit eddig sikerült megtanulnom azt most megosztom veletek. Első bejegyzésemben a színrendszerekről írok pár szót...

Alapszín: Minden szín előállíthtó belőlük. Ezek az alapszínek a fénytechnikából származnak és nem mások mint a piros (red), zöld (green) és a  kék (blue)

szinkeveresKét fajta színkeverést különböztetünk meg egymástól az additív és a szubarktív színkeverést.
Additív színkeverés:
A fény-színek szerint keverednek, újabb szín bekeverése a színerőt növeli. Az alapszínek (RGB) egyforma keveréke a fehér színt eredményezi. A színek hiánya tökéletesen fekete színt eredményez. A színek keverését úgy lehet elképzelni, mintha újabb és újabb lámpákat kapcsolnánk be. Szubtraktív színkeverés:
Az elnyelt színek szerint keverednek, újabb szín bekeverése a színerőt csökkenti. A fekete a színek összességét, a fehér a színek hiányát jelenti. A színek keverését úgy lehet elképzelni, mintha újabb és újabb színű áttetsző fóliákat helyeznénk egymásra.

Ezek után nézzük meg a photoshopban megtalálható színmódok valós jelentését:

Black and White (fekete-fehér): Egy képpontnak  két állapota van, fekete és fehér. Egy képpont állapotának rögzítése 1 bitet igényel.

16 Color (16 szín): 16 megadott színe lehet egy képpontnak, 4 biten lehet tárolni egy képpont információját.

Grayscale (szürkeárnyalat): Egy képpont a szürke 256 árnyalatával rendelkezhet, 8 biten lehet tárolni a képpont információt.

256 Color (256 szín): 256 megadott színe lehet egy képpontnak, 8 biten tárolja az információt. (Weblapok képeihez ajánlott színtartomány)

RGB (vagy 24 Bit Color):

Egy képpont a piros, a kék és a zöld 256 féle árnyalatából áll össze, összesen 16 millió színárnyalattal. 24 biten tárolja az információt. Ez additív színrendszer, tehát a három alapszín egyforma keverése fehér, hiányuk fekete színt eredményez. Ezeket a színeket használja minden elektronikus kivetítő eszköz (monitor, projektor). Egy 24-bites RGB modellben tehát az egyes színek 256 árnyalatát tudjuk megkülönböztetni, tehát árnyalatonként 1 byte a tárolandó információ azaz egy képpontot 3 byte-al tudjuk megfeleltetni. Az így megkülönböztethető színek száma 256*256*256=16 777 216 árnyalat. (Ezt hívjuk a számítástechnikában True color-nak, Példaként: Egy 1024*768 képpontból álló True color kép fizikai mérete 2 359 296 byte = 2,36 Mbyte)   

CMYK (vagy 32 Bit Color):

Egy képpont a türkiz (Cyan), a bíbor (Magenta) a sárga (Yellow) (másodlagos alapszínek) és a fekete (Black) 256*4 féle árnyalatából áll össze. 32 biten (4 byte) tárolja az információt. 4,3 milliárd árnyalata lehet egy képpontnak. A képszerkesztő programokban gyakran 0 és 100 közötti értékek adhatóak meg ezekből a színekből, ami 100 millió árnyalatot eredményez.

Ezeken kívül használt néhány színrendszer: RYB, CMY, HSB (Hue – színárnyalat, Saturation – telítettség, Brightness – fényesség), YUV

szinmod

Mint láthatjátok CMYK és RGB között nem találtok nagyon különbséget szabadszemmel. Ezen színmódok által hordozott információkülönbségek általában csak a nyomdai gépeknek fontosak.

Remélem tudtam pár hasznos információval szolgálni és nem volt túl unalmas ez a kis írásom.

Aki eljutott ide a végére azt megkérném, hogy írjon pár sor véleményt a bejegyzésről, hogy érdemes e tovább folytatnom vagy sem? Érdekes vagy sem? Esetleg valamire pontosabban kíváncsi? Vagy ha van valami kérdés akkor keressetek nyugodtan!

Hozzászólások

folytasd

köszönöm,sokat segitettel

Photoshop oktatás